Најновији чланци на покретној траци:

петак, 20. септембар 2013.

Ustavni sud o mogućnostima umanjenja plata u državnim organima





















УЈЕДИЊЕНИ СИНДИКАТИ СРБИЈЕ-СИНДИКАТ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ БЕОГРАД
 Sindikat Poreske uprave Centrala Beograd-USS

ЧЛАНСТВУ, СИМПАТИЗЕРИМА НАСЛОВНОГ ПОВЕРЕНИШТВА, СВИМ ЗАПОСЛЕНИМ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ СРБИЈЕ И ИНТЕРНЕТ ЈАВНОСТИ СРБИЈЕ


НАСЛОВ: Ustavni sud o mogućnostima umanjenja plata u državnim organima

ЗДРАВО!

Поштоване колеге и колегинице Пореске управе и Интернет Јавност СрБије,

Данас 20.09.2013. године многи запослени су звали -УЈЕДИЊЕНИ СИНДИКАТИ СРБИЈЕ-СИНДИКАТ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ БЕОГРАД и њихов повереник Зоран Михаило Писковић- и питали о дестимулацији. Рекао сам им да ми је усмено забрањено да не смем никоме дати на увид материјал који сам добио дана 19.09.2013. године нити исти смем објавити на Синдикалном блогу!

УЈЕДИЊЕНИ СИНДИКАТИ СРБИЈЕ-СИНДИКАТ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ БЕОГРАД и њихов повереник Зоран Михаило Писковић у свему поштују горе саопштену наредбу и уништили смо тај материјал, што значи да га више не поседујемо!

УЈЕДИЊЕНИ СИНДИКАТИ СРБИЈЕ-СИНДИКАТ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ БЕОГРАД и њихов повереник Зоран Михаило Писковић у наставку објављују праксу Уставног суда по предметном питању па нека читаоци овога Блога сами процене ко је у праву по предметном питању? Обратите пажњу на детаљ да се смо Законом и Уредбом уређују питања плата, а не Правилником.

Текстови гласе:

Sentenca:

•  Način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja  zaposlenih u javnim
službama koje se finansiraju iz budžeta Republike, autonomne pokrajine, jedinica
lokalne samouprave, kao i zaposlenih u javnim služb ama koje se finansiraju iz
doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, uređen je Zakonom o platama u
državnim organima i javnim službama i Uredbom Vladeo koeficijentima za obračun i
isplatu plata zaposlenih u javnim službama, koja jedoneta na osnovu tog zakona.
Budući da Zakon o platama u državnim organima i javnim službama i Uredba
predviđaju da zaposleni u zdravstvenim ustanovama primaju za svoj rad plate, a ne
zarade, sledi da se plate kao naknade za rad zaposlenima ne mogu isplaćivati prema
pravilnicima koje donosi upravni odbor zdravstvene ustanove, većisklju čivo na
osnovu navedenog Zakona i Uredbe.

Obrazloženje:

"Ustavnom sudu podneta je inicijativa za pokretanjepostupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti Pravilnika iz izreke. U inicijativi se navodi da osporeni Pravilnik nije u saglasnosti sa odredbama  čl. 21. i 60, člana 194. stav 3. i člana 195. stav 1. Ustava Republike Srbije, kao i odredbama člana 1. tač. 3) i 4), čl. 3. i 4. i člana 8. stav 1. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama ("Službeni glasnik RS", br. 34/01 i 62/06) i "sa njima komplementarnim odredbama" Zakona o zdravstvenom osiguranju ("Službeni glasnik RS",
br. 107/05 i 109/05), Zakona o zdravstvenoj zaštiti("Službeni glasnik RS", broj 107/05) i
Zakona o radu ("Službeni glasnik RS", br. 24/05 i 61/05). Prema navodima inicijatora,
osporenim Pravilnikom je prenebregnuta činjenica da je Zakonom o platama u državnim
organima i javnim službama i izvršnim propisom donetim na osnovu ovog zakona ure đeno
pitanje plata zaposlenih u zdravstvenim ustanovama kao javnim službama koje se finansiraju
iz doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, kao i da za ove zaposlene to pitanje nije
uređeno ni Zakonom o radu, niti Zakonom o zdravstvenoj zaštiti. Nesaglasnost osporenog
Pravilnika sa Ustavom i navedenim zakonima, prema mišljenju inicijatora, ogleda se, pored
ostalog, u tome da prema odredbama člana 3. osporenog Pravilnika samo zaposleni u
stomatološkoj zdravstvenoj zaštiti u okviru Doma zdravlja "Vračar" ostvaruju zaradu (a ne
platu) na osnovu pruženih i naplaćenih usluga po Cenovniku koji usvaja Upravni odbor,kao i
u činjenici da se samo ovim zaposlenima osnovna zaradautvrđuje kao minimalna u skladu
sa Zakonom o radu, a ukoliko se rezultati rada ne ostvaruju uzastopno tri meseca stiču se
uslovi da zaposlenom prestane radni odnos, u skladusa odredbama zakona (član 3, član 4.
stav 2. i član 13. stav 2.)

U sprovedenom postupku, Ustavni sud je utvrdio da je osporeni Pravilnik doneo Upravni
odbor Doma zdravlja "Vračar" iz Beograda 13. jula 2007. godine, pozivom na odredbe čl.
104, 171. i 172. Zakona o radu i člana 27. Statuta Doma zdravlja "Vračar". Ovim pravilnikom
uređuje se način sticanja i raspodele zarada zaposlenih u stomatološkoj zdravstvenoj zaštiti
Doma zdravlja "Vračar" koje se ne obezbeđuju iz budžeta preko Republičkog zavoda za
zdravstveno osiguranje, većpružanjem usluga na tržištu (član 1.). Ostalim odredbama
Pravilnika, između ostalog, propisano je: da zaposleni u stomatološkoj zdravstvenoj zaštiti
Doma ostvaruju zaradu na osnovu pruženih i naplaćenih stomatoloških usluga po Cenovniku
koji je usvojio Upravni odbor (član 3. stav 1.); da zaradu zaposlenog čini osnovna zarada i
zarada za radni učinak, da se iznos osnovne zarade utvrđuje kao minimalna u skladu sa
Zakonom o radu, a da se zarada za radni učinak određuje na osnovu kvaliteta i obima
obavljenog posla, kao i odnosa zaposlenog prema radnim obavezama (član 4.); da zarada
za radni učinak predstavlja razliku između ukupnog prihoda i stvarnih troškova zaposlenog
(član 6.); da ukoliko tim ostvari zaradu koja je nižaod minimalne zarade kako je određeno u
Zakonu, poslodavac je u obavezi da isplati minimalnu zaradu, a ako se rezultati rada ne
ostvaruju uzastopno tri meseca, stiču se uslovi da zaposlenom prestane radni odnos u
skladu sa odredbama zakona (član 13.); da se zarada rendgen tehničara obračunava na
osnovu prosečno isplaćene zarade stomatoloških sredstava i zubnih tehničara za prethodni
mesec (član 17.) Zakonom o radu ("Službeni glasnik RS", br. 24/05, 61/05 i 54/09), koji je naveden kao pravni osnov za donošenje osporenog Pravilnika, propisano je: da se prava, obaveze i odgovornosti iz radnog odnosa, odnosno po osnovu rada, uređuju ovim zakonom i posebnim zakonom, u skladu sa ratifikovanim međunarodnim konvencijama, kolektivnim ugovorom i ugovorom o radu, a Pravilnikom o radu, odnosno ugovorom o radu- samo kada je to ovim zakonom određeno (član 1.); da se odredbe ovog zakona primenjuju i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javnim službama, ako zakonom nije drukčije odre đeno (član 2. stav 2.); da zaposleni ima pravo na odgovaraju ću zaradu koja se utvrđuje u skladu sa zakonom, opštim aktom i ugovorom o radu, da se zaposlenima garantuje jednaka zarada za isti rad ili rad iste vrednosti koji ostvaruju kod
poslodavca, a pod radom iste vrednosti podrazumeva se rad za koji se zahteva isti stepen
stručne spreme, ista radna sposobnost, odgovornost i fizički i intelektualni rad (član 104. st.
1. do 3.); da poslodavac može zaposlenom da ponudi izmenu ugovorenih uslova rada u
slučajevima koji su taksativno utvrđeni ovim članom, kao i u drugim slu čajevima utvrđenim
opštim aktom i ugovorom o radu (član 171.); da uz ponudu za zaključivanje aneksa ugovora
poslodavac je dužan da zaposlenom u pisanom obliku dostavi i razloge za ponudu, rok u
kome zaposleni treba da se izjasni o ponudi i pravne posledice koje mogu da nastanu
odbijanjem ponude, da je zaposleni dužan da se izjasni o ponudi za zaključivanje aneksa
ugovora u roku koji odredi poslodavac, a koji ne može biti kraći od osam radnih dana, te da
se smatra da je zaposleni odbio ponudu za zaključivanje aneksa ugovora ako se ne izjasni u
pomenutom roku (član 172.). Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama ("Službeni glasnik RS", br. 34/01 i 62/06) uređen je način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja,pored ostalih i za zaposlene u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike, autonomne pokrajine, jedinicama lokalne samouprave,kao i za zaposlene u javnim
službama koje se finansiraju iz doprinosa za obavezno socijalno osiguranje (član 1. tač. 3) i
4)), a plate se određuju množenjem osnovice sa koeficijentom sa mogućnošću dodatka na
platu. Prema članu 3. Zakona, osnovicu za obračun plata utvrđuje Vlada, a saglasno članu 4.
Zakona, koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu.
Odredbom člana 8. stav 1. ovog zakona, Vlada je ovlašćena da svojim aktom utvrđuje
koeficijente za obračun i isplatu plata, pa je u realizaciji ovog zakonskog ovlašćenja donela
Uredbu o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama ("Službeni
glasnik RS", br. 44/01, 15/02, 30/02, 32/02, 69/02,78/02, 61/03, 121/03, 130/03, 67/04,
120/04, 5/05, 26/05, 81/05, 105/05, 109/05, 27/06, 32/06, 58/06, 82/06, 106/06, 10/07, 40/07, 60/07, 91/07, 106/07, 7/08, 9/08, 24/08, 26/08, 31/08, 44/08, 54/08, 108/08, 79/09, 25/2000, 91/2000, 20/11, 65/11, 100/11 i 11/12). U odredbi člana 2. tačka 13. Uredbe utvrđeni su koeficijenti za obračun i isplatu plata zaposlenih u zdravstvenim ustanovama.
Iz navedenih odredaba Zakona o platama u državnim o rganima i javnim službama i Uredbe o
koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama, prema oceni
Ustavnog suda, proizlazi da Upravni odbor Doma zdravlja "Vračar" iz Beograda nije imao
ovlašćenje za donošenje osporenog Pravilnika, budući da Zakon o platama u državnim
organima i Uredba, koja je doneta na osnovu ovog zakona, predviđaju da zaposleni u
zdravstvenim ustanovama primaju za svoj rad plate, a ne zarade, što znači da se plate kao
naknade za rad zaposlenima ne mogu isplaćivati prema pravilnicima, većisklju čivo na
osnovu Zakona o platama u državnim organima i javnim službama i odgovarajuće Uredbe. O
ovom pravnom pitanju Ustavni sud je zauzeo pravni stav koji je šire obrazložio u svojoj
Odluci broj IUo-62/2008 od 8. decembra 2011. godine, kao i u više drugih predmeta iz ove
oblasti.
Polazeći od navedenog, Ustavni sud je ocenio da je osporeni Pravilnik u celini nesaglasan sa
zakonom, a time i sa ustavnim principom obavezne saglasnosti svih domaćih opštih pravnih
akata sa zakonom utvrđenim članom 195. stav 1. Ustava Republike Srbije.
S obzirom na to da je u toku prethodnog postupka pravno stanje u predmetu potpuno
utvrđeno i prikupljeni podaci pružaju pouzdan osnov za odlučivanje, kao i da se inicijativom
osporavaju ustavnost i zakonitost odredaba Pravilnika kojima se regulišu pitanja o kojima
Ustavni sud većima zauzet stav, Ustavni sud je u ovoj pravnoj stvari odlučio bez donošenja
rešenja o pokretanju postupka, saglasno odredbi člana 53. stav 2. Zakona o Ustavnom sudu
("Službeni glasnik RS", br. 109/07 i 99/11).
Na osnovu izloženog i odredaba člana 42a stav 1. tačka 2) i člana 45. tač. 1) i 4) Zakona o
Ustavnom sudu, Ustavni sud je doneo Odluku kao u izreci.
Na osnovu odredbe člana 168. stav 3. Ustava, Pravilnik naveden u izreci prestaje da važi
danom objavljivanja Odluke Ustavnog suda u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Ustavni sud, na osnovu člana 167. stav 1. tač. 1. i 3. Ustava Republike Srbije, na sednici
održanoj 30. maja 2012. godine, doneo je

ODLUKU
Utvrđuje se da Pravilnik o sticanju i raspodeli sredstava za zarade i naknade zarada
zaposlenih u stomatološkoj zdravstvenoj zaštiti koji pružaju usluge na tržištu, koji je doneo
Upravni odbor Doma zdravlja "Vračar" iz Beograda, broj 02/1954/2 od 13. jula 2007. godine,
nije u saglasnosti sa Ustavom i zakonom."
(Odluka Ustavnog suda, IUo broj 129/2012 od 30. maja 2012. godine, objavljena u "Sl.
glasniku RS", br. 68/2012 od 18. jula 2012. godine)

I dalje:

Правилници о начину обрачуна и исплате зараде запослених у стоматолошкој здравственој заштити домова здравља у Лесковцу и Нишу нису у сагласности са законом

У Уставном суду је у току поступак у неколико предмета у којима је оспорена уставност и законитост општих правних аката, односно правилника којима се уређују начин обрачуна и исплате зарада запослених у стоматолошкој здравственој заштити у здравственим установама, а на данашњој, 44. редовној седници, Суд је у два предмета - ИУо-16/2008 и ИУо-62/2008, донео одлуке којима је утврдио да Правилник о начину обрачуна и исплате зарада запослених у стоматолошкој здравственој заштити Дома здравља Лесковац, број 1897 од 30. новембра 2007. године, односно  Правилник о начину обрачуна и исплате зарада запослених у стоматолошкој здравственој заштити Дома здравља Ниш, број 44-07 од 23. априла 2007. године, нису у сагласности са законом.
Суд је, између осталог, утврдио да одредбе Закона о раду, Закона о здравственој заштити и Закона о здравственом осигурању, које су наведене као правни основ за доношење оспорених правилника, не утврђују овлашћење за управне одборе домова здравља да, у материјално-правном смислу, могу доносити акте којима уређују стицање, елементе, начин обрачуна и исплате зарада појединим категоријама запослених у стоматолошкој здравственој заштити у дому здравља као здравственој установи, те је утврдио да су управни одбори Дома здравља Лесковац и Дома здравља Ниш доношењем оспорених правилника прекорачили границе законских овлашћења


С поштовањем, свако добро и здрави били,

БЕОГРАД, ДАНА 20.09.2013. године


УЈЕДИЊЕНИ СИНДИКАТИ СРБИЈЕ
-СИНДИКАТ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ БЕОГРАД
Београд, ул. Саве Машковића бр.3-5
Повереник-Justitiarius-Justicijar,
Зоран Михаило Писковић с.р.
Еxpert  za javne finansije

Контакт тел.011/3950-619
е-маил: zoran.piskovic@poreskauprava.gov.rs
Internet prezentacija na:http://www.proglas.blogspot.com



0 коментара:

Постави коментар