УЈЕДИЊЕНИ СИНДИКАТИ СРБИЈЕ-СИНДИКАТ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ БЕОГРАД
Sindikat Poreske uprave Centrala Beograd-USS ЧЛАНСТВУ, СИМПАТИЗЕРИМА НАСЛОВНОГ ПОВЕРЕНИШТВА, СВИМ ЗАПОСЛЕНИМ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ СРБИЈЕ И ИНТЕРНЕТ ЈАВНОСТИ СРБИЈЕ НАСЛОВ: Ustavni sud o mogućnostima umanjenja plata u državnim organimaЗДРАВО!Поштоване колеге и колегинице Пореске управе и Интернет Јавност СрБије,Данас 20.09.2013. године многи запослени су звали -УЈЕДИЊЕНИ СИНДИКАТИ СРБИЈЕ-СИНДИКАТ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ БЕОГРАД и њихов повереник Зоран Михаило Писковић- и питали о дестимулацији. Рекао сам им да ми је усмено забрањено да не смем никоме дати на увид материјал који сам добио дана 19.09.2013. године нити исти смем објавити на Синдикалном блогу!УЈЕДИЊЕНИ СИНДИКАТИ СРБИЈЕ-СИНДИКАТ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ БЕОГРАД и њихов повереник Зоран Михаило Писковић у свему поштују горе саопштену наредбу и уништили смо тај материјал, што значи да га више не поседујемо!УЈЕДИЊЕНИ СИНДИКАТИ СРБИЈЕ-СИНДИКАТ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ БЕОГРАД и њихов повереник Зоран Михаило Писковић у наставку објављују праксу Уставног суда по предметном питању па нека читаоци овога Блога сами процене ко је у праву по предметном питању? Обратите пажњу на детаљ да се смо Законом и Уредбом уређују питања плата, а не Правилником.Текстови гласе:Sentenca:• Način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja zaposlenih u javnimslužbama koje se finansiraju iz budžeta Republike, autonomne pokrajine, jedinicalokalne samouprave, kao i zaposlenih u javnim služb ama koje se finansiraju izdoprinosa za obavezno socijalno osiguranje, uređen je Zakonom o platama udržavnim organima i javnim službama i Uredbom Vladeo koeficijentima za obračun iisplatu plata zaposlenih u javnim službama, koja jedoneta na osnovu tog zakona.Budući da Zakon o platama u državnim organima i javnim službama i Uredbapredviđaju da zaposleni u zdravstvenim ustanovama primaju za svoj rad plate, a nezarade, sledi da se plate kao naknade za rad zaposlenima ne mogu isplaćivati premapravilnicima koje donosi upravni odbor zdravstvene ustanove, većisklju čivo naosnovu navedenog Zakona i Uredbe.Obrazloženje:"Ustavnom sudu podneta je inicijativa za pokretanjepostupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti Pravilnika iz izreke. U inicijativi se navodi da osporeni Pravilnik nije u saglasnosti sa odredbama čl. 21. i 60, člana 194. stav 3. i člana 195. stav 1. Ustava Republike Srbije, kao i odredbama člana 1. tač. 3) i 4), čl. 3. i 4. i člana 8. stav 1. Zakona o platama u državnim organima i javnim službama ("Službeni glasnik RS", br. 34/01 i 62/06) i "sa njima komplementarnim odredbama" Zakona o zdravstvenom osiguranju ("Službeni glasnik RS",br. 107/05 i 109/05), Zakona o zdravstvenoj zaštiti("Službeni glasnik RS", broj 107/05) iZakona o radu ("Službeni glasnik RS", br. 24/05 i 61/05). Prema navodima inicijatora,osporenim Pravilnikom je prenebregnuta činjenica da je Zakonom o platama u državnimorganima i javnim službama i izvršnim propisom donetim na osnovu ovog zakona ure đenopitanje plata zaposlenih u zdravstvenim ustanovama kao javnim službama koje se finansirajuiz doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, kao i da za ove zaposlene to pitanje nijeuređeno ni Zakonom o radu, niti Zakonom o zdravstvenoj zaštiti. Nesaglasnost osporenogPravilnika sa Ustavom i navedenim zakonima, prema mišljenju inicijatora, ogleda se, poredostalog, u tome da prema odredbama člana 3. osporenog Pravilnika samo zaposleni ustomatološkoj zdravstvenoj zaštiti u okviru Doma zdravlja "Vračar" ostvaruju zaradu (a neplatu) na osnovu pruženih i naplaćenih usluga po Cenovniku koji usvaja Upravni odbor,kao iu činjenici da se samo ovim zaposlenima osnovna zaradautvrđuje kao minimalna u skladusa Zakonom o radu, a ukoliko se rezultati rada ne ostvaruju uzastopno tri meseca stiču seuslovi da zaposlenom prestane radni odnos, u skladusa odredbama zakona (član 3, član 4.stav 2. i član 13. stav 2.)U sprovedenom postupku, Ustavni sud je utvrdio da je osporeni Pravilnik doneo Upravniodbor Doma zdravlja "Vračar" iz Beograda 13. jula 2007. godine, pozivom na odredbe čl.104, 171. i 172. Zakona o radu i člana 27. Statuta Doma zdravlja "Vračar". Ovim pravilnikomuređuje se način sticanja i raspodele zarada zaposlenih u stomatološkoj zdravstvenoj zaštitiDoma zdravlja "Vračar" koje se ne obezbeđuju iz budžeta preko Republičkog zavoda zazdravstveno osiguranje, većpružanjem usluga na tržištu (član 1.). Ostalim odredbamaPravilnika, između ostalog, propisano je: da zaposleni u stomatološkoj zdravstvenoj zaštitiDoma ostvaruju zaradu na osnovu pruženih i naplaćenih stomatoloških usluga po Cenovnikukoji je usvojio Upravni odbor (član 3. stav 1.); da zaradu zaposlenog čini osnovna zarada izarada za radni učinak, da se iznos osnovne zarade utvrđuje kao minimalna u skladu saZakonom o radu, a da se zarada za radni učinak određuje na osnovu kvaliteta i obimaobavljenog posla, kao i odnosa zaposlenog prema radnim obavezama (član 4.); da zaradaza radni učinak predstavlja razliku između ukupnog prihoda i stvarnih troškova zaposlenog(član 6.); da ukoliko tim ostvari zaradu koja je nižaod minimalne zarade kako je određeno uZakonu, poslodavac je u obavezi da isplati minimalnu zaradu, a ako se rezultati rada neostvaruju uzastopno tri meseca, stiču se uslovi da zaposlenom prestane radni odnos uskladu sa odredbama zakona (član 13.); da se zarada rendgen tehničara obračunava naosnovu prosečno isplaćene zarade stomatoloških sredstava i zubnih tehničara za prethodnimesec (član 17.) Zakonom o radu ("Službeni glasnik RS", br. 24/05, 61/05 i 54/09), koji je naveden kao pravni osnov za donošenje osporenog Pravilnika, propisano je: da se prava, obaveze i odgovornosti iz radnog odnosa, odnosno po osnovu rada, uređuju ovim zakonom i posebnim zakonom, u skladu sa ratifikovanim međunarodnim konvencijama, kolektivnim ugovorom i ugovorom o radu, a Pravilnikom o radu, odnosno ugovorom o radu- samo kada je to ovim zakonom određeno (član 1.); da se odredbe ovog zakona primenjuju i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javnim službama, ako zakonom nije drukčije odre đeno (član 2. stav 2.); da zaposleni ima pravo na odgovaraju ću zaradu koja se utvrđuje u skladu sa zakonom, opštim aktom i ugovorom o radu, da se zaposlenima garantuje jednaka zarada za isti rad ili rad iste vrednosti koji ostvaruju kodposlodavca, a pod radom iste vrednosti podrazumeva se rad za koji se zahteva isti stepenstručne spreme, ista radna sposobnost, odgovornost i fizički i intelektualni rad (član 104. st.1. do 3.); da poslodavac može zaposlenom da ponudi izmenu ugovorenih uslova rada uslučajevima koji su taksativno utvrđeni ovim članom, kao i u drugim slu čajevima utvrđenimopštim aktom i ugovorom o radu (član 171.); da uz ponudu za zaključivanje aneksa ugovoraposlodavac je dužan da zaposlenom u pisanom obliku dostavi i razloge za ponudu, rok ukome zaposleni treba da se izjasni o ponudi i pravne posledice koje mogu da nastanuodbijanjem ponude, da je zaposleni dužan da se izjasni o ponudi za zaključivanje aneksaugovora u roku koji odredi poslodavac, a koji ne može biti kraći od osam radnih dana, te dase smatra da je zaposleni odbio ponudu za zaključivanje aneksa ugovora ako se ne izjasni upomenutom roku (član 172.). Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama ("Službeni glasnik RS", br. 34/01 i 62/06) uređen je način utvrđivanja plata, dodataka, naknada i ostalih primanja,pored ostalih i za zaposlene u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Republike, autonomne pokrajine, jedinicama lokalne samouprave,kao i za zaposlene u javnimslužbama koje se finansiraju iz doprinosa za obavezno socijalno osiguranje (član 1. tač. 3) i4)), a plate se određuju množenjem osnovice sa koeficijentom sa mogućnošću dodatka naplatu. Prema članu 3. Zakona, osnovicu za obračun plata utvrđuje Vlada, a saglasno članu 4.Zakona, koeficijent izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu.Odredbom člana 8. stav 1. ovog zakona, Vlada je ovlašćena da svojim aktom utvrđujekoeficijente za obračun i isplatu plata, pa je u realizaciji ovog zakonskog ovlašćenja donelaUredbu o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama ("Službeniglasnik RS", br. 44/01, 15/02, 30/02, 32/02, 69/02,78/02, 61/03, 121/03, 130/03, 67/04,120/04, 5/05, 26/05, 81/05, 105/05, 109/05, 27/06, 32/06, 58/06, 82/06, 106/06, 10/07, 40/07, 60/07, 91/07, 106/07, 7/08, 9/08, 24/08, 26/08, 31/08, 44/08, 54/08, 108/08, 79/09, 25/2000, 91/2000, 20/11, 65/11, 100/11 i 11/12). U odredbi člana 2. tačka 13. Uredbe utvrđeni su koeficijenti za obračun i isplatu plata zaposlenih u zdravstvenim ustanovama.Iz navedenih odredaba Zakona o platama u državnim o rganima i javnim službama i Uredbe okoeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama, prema oceniUstavnog suda, proizlazi da Upravni odbor Doma zdravlja "Vračar" iz Beograda nije imaoovlašćenje za donošenje osporenog Pravilnika, budući da Zakon o platama u državnimorganima i Uredba, koja je doneta na osnovu ovog zakona, predviđaju da zaposleni uzdravstvenim ustanovama primaju za svoj rad plate, a ne zarade, što znači da se plate kaonaknade za rad zaposlenima ne mogu isplaćivati prema pravilnicima, većisklju čivo naosnovu Zakona o platama u državnim organima i javnim službama i odgovarajuće Uredbe. Oovom pravnom pitanju Ustavni sud je zauzeo pravni stav koji je šire obrazložio u svojojOdluci broj IUo-62/2008 od 8. decembra 2011. godine, kao i u više drugih predmeta iz oveoblasti.Polazeći od navedenog, Ustavni sud je ocenio da je osporeni Pravilnik u celini nesaglasan sazakonom, a time i sa ustavnim principom obavezne saglasnosti svih domaćih opštih pravnihakata sa zakonom utvrđenim članom 195. stav 1. Ustava Republike Srbije.S obzirom na to da je u toku prethodnog postupka pravno stanje u predmetu potpunoutvrđeno i prikupljeni podaci pružaju pouzdan osnov za odlučivanje, kao i da se inicijativomosporavaju ustavnost i zakonitost odredaba Pravilnika kojima se regulišu pitanja o kojimaUstavni sud većima zauzet stav, Ustavni sud je u ovoj pravnoj stvari odlučio bez donošenjarešenja o pokretanju postupka, saglasno odredbi člana 53. stav 2. Zakona o Ustavnom sudu("Službeni glasnik RS", br. 109/07 i 99/11).Na osnovu izloženog i odredaba člana 42a stav 1. tačka 2) i člana 45. tač. 1) i 4) Zakona oUstavnom sudu, Ustavni sud je doneo Odluku kao u izreci.Na osnovu odredbe člana 168. stav 3. Ustava, Pravilnik naveden u izreci prestaje da važidanom objavljivanja Odluke Ustavnog suda u "Službenom glasniku Republike Srbije".Ustavni sud, na osnovu člana 167. stav 1. tač. 1. i 3. Ustava Republike Srbije, na sedniciodržanoj 30. maja 2012. godine, doneo jeODLUKUUtvrđuje se da Pravilnik o sticanju i raspodeli sredstava za zarade i naknade zaradazaposlenih u stomatološkoj zdravstvenoj zaštiti koji pružaju usluge na tržištu, koji je doneoUpravni odbor Doma zdravlja "Vračar" iz Beograda, broj 02/1954/2 od 13. jula 2007. godine,nije u saglasnosti sa Ustavom i zakonom."(Odluka Ustavnog suda, IUo broj 129/2012 od 30. maja 2012. godine, objavljena u "Sl.glasniku RS", br. 68/2012 od 18. jula 2012. godine)I dalje:Правилници о начину обрачуна и исплате зараде запослених у стоматолошкој здравственој заштити домова здравља у Лесковцу и Нишу нису у сагласности са закономУ Уставном суду је у току поступак у неколико предмета у којима је оспорена уставност и законитост општих правних аката, односно правилника којима се уређују начин обрачуна и исплате зарада запослених у стоматолошкој здравственој заштити у здравственим установама, а на данашњој, 44. редовној седници, Суд је у два предмета - ИУо-16/2008 и ИУо-62/2008, донео одлуке којима је утврдио да Правилник о начину обрачуна и исплате зарада запослених у стоматолошкој здравственој заштити Дома здравља Лесковац, број 1897 од 30. новембра 2007. године, односно Правилник о начину обрачуна и исплате зарада запослених у стоматолошкој здравственој заштити Дома здравља Ниш, број 44-07 од 23. априла 2007. године, нису у сагласности са законом.Суд је, између осталог, утврдио да одредбе Закона о раду, Закона о здравственој заштити и Закона о здравственом осигурању, које су наведене као правни основ за доношење оспорених правилника, не утврђују овлашћење за управне одборе домова здравља да, у материјално-правном смислу, могу доносити акте којима уређују стицање, елементе, начин обрачуна и исплате зарада појединим категоријама запослених у стоматолошкој здравственој заштити у дому здравља као здравственој установи, те је утврдио да су управни одбори Дома здравља Лесковац и Дома здравља Ниш доношењем оспорених правилника прекорачили границе законских овлашћењаС поштовањем, свако добро и здрави били,БЕОГРАД, ДАНА 20.09.2013. годинеУЈЕДИЊЕНИ СИНДИКАТИ СРБИЈЕ-СИНДИКАТ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ БЕОГРАДБеоград, ул. Саве Машковића бр.3-5Зоран Михаило Писковић с.р.Еxpert za javne finansijeКонтакт тел.011/3950-619е-маил: zoran.piskovic@poreskauprava.gov.rsInternet prezentacija na:http://www.proglas.blogspot.com
Најновији чланци на покретној траци:
петак, 20. септембар 2013.
Ustavni sud o mogućnostima umanjenja plata u državnim organima
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
0 коментара:
Постави коментар