Најновији чланци на покретној траци:

субота, 25. мај 2013.

Zaštitnik građana utvrdio da ima propusta na štetu većeg broja građana primenom konformne metode



















УЈЕДИЊЕНИ СИНДИКАТИ СРБИЈЕ-СИНДИКАТ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ БЕОГРАД

 SINDIKAT PORESKE UPRAVE CENTRALA Beograd-USS


ЧЛАНСТВУ, СИМПАТИЗЕРИМА НАСЛОВНОГ ПОВЕРЕНИШТВА, СВИМ ЗАПОСЛЕНИМ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ СРБИЈЕ И ИНТЕРНЕТ ЈАВНОСТИ СРБИЈЕ


Предмет: Zaštitnik građana utvrdio da ima propusta na štetu većeg broja građana primenom konformne metode kod kamata

Поштоване колеге и колегинице Пореске управе и Интернет јавност Србије,


УЈЕДИЊЕНИ СИНДИКАТИ СРБИЈЕ-СИНДИКАТ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ БЕОГРАД и њихов Повереник Зоран Михаило Писковић као организација која се бори за законитост рада свуда и на сваком месту преноси следећи став угледне институције Србије - Заштитника грађана- који гласи:

Препорука Заштитника грађана Пореској управи поводом обрачунавања камате применом конформне методе


24. 05. 2013.

Заштитник грађана утврдио је да је Пореска управа учинила пропуст на штету већег броја грађана, због тога што је наставила да обрачунава камату применом конформне методе после одлуке Уставног суда којом је ова метода оглашена неуставном.

Заштитник грађана је послао препоруку Пореској управи:

На основу члана 138. став 1. Устава Републике Србије (Службени гласник РС, бр. 98/2006) и чланова 1. став 1. и 31. став 1. и 2. Закона о Заштитнику грађана (Службени гласник РС, бр. 79/2005 и 54/2007), у поступку утврђивања законитости и правилности рада Министарства финансија и привреде Републике Србије, Пореске управе, Централе, покренутом по сопственој иницијативи, Заштитник грађана утврђује Министарство финансија и привреде, Пореска управа, поступила је неправилно и начинила тиме пропусте на штету већег броја грађана када је, након објављивања одлуке Уставног суда I Уз. бр. 82/2009 од 12. 07. 2012. године којом је одредба о примени конформне методе обрачуна камате оглашена неуставном, наставила да према пореским обвезницима и споредним пореским дужницима примењује конформну методу обрачуна камате.

На основу утврђених недостатака у раду, Заштитник грађана упућује наведеном органу следећу

П Р Е П О Р У К У

Министарство финансија и привреде, Пореска управа ће утврдити у колико случајева, којим пореским обвезницима и споредним пореским дужницима, и у ком износу је након објављивања одлуке Уставног суда I Уз. бр. 82/2009 од 12. 07. 2012. године применом конформне методе наплаћено више пореза и споредних пореских давања од дугованих применом методе простог интересног рачуна од сто, након чега ће износ разлике вратити наведеним субјектима.

Министарство финансија и привреде, Пореска управа ће у будућем раду пратити одлуке Уставног суда и предузимати потребне активности како би њихово слово и дух били поштовани, укључујући и иницирање измене важећих прописа из своје надлежности у складу са одлукама Уставног суда.

Р а з л о з и:

Заштитник грађана је на основу података до којих је дошао из средстава јавног информисања и обраћања грађана дошао до сазнања да Пореска управа на износе дугованих пореза и споредних пореских давања пореским обвезницима и другим пореским дужницима обрачунава камату применом конформне методе, и поред тога што је Уставни суд донео одлуку I Уз. бр. 82/2009 од 12. 07. 2012. године, којом је утврдио да одредба члана 3. став 1. Закона о висини стопе затезне камате није у сагласности са Уставом, у делу којим је предвиђена примена конформне методе приликом обрачунавања камате.

На основу члана 24. став 1. и 25. став 7. Закона о Заштитнику грађана, покренут је поступак контроле законитости и правилности рада Пореске управе по сопственој иницијативи, актом 112-3644/12 од 26. 10. 2012. године упућеним Централи Пореске управе.

Наведени орган доставио је изјашњење актом бр. 43-2074/2012-10 од 01. 11. 2012. године, којим није оспорио чињеницу да је Пореска управа у том тренутку и даље примењивала конформну методу обрачуна камате, позивајући се на члан 75. Закона о пореском поступку и пореској администрацији , којим је прописано да се на износ мање или више плаћеног пореза и споредних пореских давања обрачунава и плаћа камата по стопи једнакој годишњој референтној стопи централне емисионе банке, увећаној за десет процентних поена, применом конформне методе обрачуна. Такође је указано да се одредбе Закона о висини стопе затезне камате не примењују на дужничко-поверилачке односе за које је висина стопе затезне камате утврђена другим законом. Како се одлука Уставног суда I Уз. бр. 82/2009 од 12. 07. 2012. године, објављена у Службеном гласнику РС, бр. 73/2012, не односи на Закон о пореском поступку и пореској администрацији на основу кога Пореска управа обрачунава камату, већ на Закон о висини стопе затезне камате, одредбе Закона о пореском поступку и пореској администрацији о камати нису престале да важе. Законом о изменама и допунама Закона о пореском поступку и пореској администрацији предвиђено је да ће се од 01. 01. 2013. године прећи на метод простог интересног рачуна од сто код обрачуна камате.

Након спроведеног поступка контроле законитости и правилности рада Централе Пореске управе, утврђени су пропусти који се не ограничавају искључиво на њен рад, већ се у подједнакој мери простиру на рад свих организационих јединица у оквиру Пореске управе (регионалних центара, филијала, експозитура). Наведени пропусти су за последицу имали повреду права пореских обвезника и других пореских дужника на обрачун камате методом која је за њих повољнија, и истовремено сагласна са Уставом.

Заштитник грађана наглашава да се у образложењу поменуте одлуке Уставног суда, између осталог, истиче се да примена конформне методе у материји обрачуна камате суштински значи обрачун камате на камату, чиме се искључује примена одређених правних начела грађанског права (начело монетарног номинализма, начело лимита камате, начело забране злоупотребе права), као и других општих правних принципа и темељних вредности заштићених Уставом (принцип владавине права, социјалне правде, правне сигурности и др.) Такође се повређује и уставно начело забране дискриминације по било ком основу и начело једнакости свих пред Уставом и законом, будући да је предвиђен различит третман каматног потраживања у зависности од својства повериоца и дужника, при чему се камата од накнаде претпостављене штете трансформише у новчану казну чија висина знатно премашује стварну штету насталу услед доцње.

Пореска управа поступила би правилно да је престала са применом конформне методе од тренутка објављивања одлуке Уставног суда I Уз. бр. 82/2009 од 12. 07. 2012. године у Службеном гласнику Републике Србије. Заштитник грађана истиче да се ставови највише судске инстанце морају узимати у обзир и уважавати не само у односу на закон који је предмет конкретне оцене уставности, већ и у склопу примене других закона који регулишу исту или сличну материју. Разлози правне сигурности и целисходности чине непотребним и несврсисходним покретање поступка оцене уставности и законитости сваке појединачне одредбе која на исти или сличан начин уређује материју као и одредба чија је неуставност већ утврђена, независно од чињенице у ком правном пропису се она налази.

Начела добре управе захтевају од државних органа и ималаца јавних овлашћења да поштују и остварују оправдана очекивања која грађани имају или која су код њих ти или други органи јавне власти створили.

Из наведеног разлога, Пореској управи је упућена препорука да утврди у колико случајева, којим физичким и правним лицима, и у ком износу је након објављивања одлуке Уставног суда I Уз. бр. 82/2009 од 12. 07. 2012. године применом конформне методе наплаћено више пореза и споредних пореских давања од дугованих применом методе простог интересног рачуна од сто. На овај начин доћи ће се до износа који је Пореска управа прибавила применом неуставне методе, чиме ће се створити услови за враћање разлике пореским обвезницима и споредним пореским дужницима који су на овакав начин оштећени.

Такође је препоручено праћење одлука Уставног суда у будућем раду, као и преузимање свих потребних активности како би њихово слово и дух били поштовани. Уколико је у конкретном случају то целисходно, потребно је иницирати измену важећих прописа из своје надлежности, како би се ускладили са одлукама Уставног суда.

Министарство финансија и привреде, Пореска управа, Централа ће о свом и поступању својих организационих јединица по препоруци обавестити Заштитника грађана, у року од 60 дана од дана пријема препоруке, уз достављање документације на основу које се са сигурношћу може утврдити да је по препоруци поступљено.''





УЈЕДИЊЕНИ СИНДИКАТИ СРБИЈЕ-СИНДИКАТ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ БЕОГРАД и њихов Повереник Зоран Михаило Писковић упућују на извор цитираног на следећи наслов:




 С поштовањем, свако добро и здрави били,

Београд, Дана 25.05.2013. године
Повереник-Justitiarius-Justicijar,
Expert za javne finansije

Зоран Михаило Писковић-
- Дорћол - Београд

СИНДИКАТ ПОРЕСКЕ УПРАВЕ ЦЕНТРАЛА БЕОГРАД-УСС
Београд, Ул. Саве Машковића бр 3-5 соба 119
тел. 011/3950-619 факс: 011/3953-429 е-мaile zoran.piskovic@poreskauprava.gov.rs или zpiskovic@gmail.com URL adresa http://proglas.blogspot.com


0 коментара:

Постави коментар